Skip to main content

Redskaber til dagtilbud

Med Learnlabs redskaber er det let og ligetil at omsætte den styrkede læreplan til virkningsfuld pædagogisk praksis. Redskaberne hjælper jer med at strukturere og fastholde jeres faglige observationer, så I har alle relevante data til tidlig opsporing, planlægning af målrettede indsatser, pædagogisk læreplan, tilsyn og kvalitetsudvikling.

✔  Styrker børns trivsel og udvikling

✔  Tidlig opsporing af sårbare og udsatte børn

✔  Effektiv planlægning af målrettede indsatser

✔  Data til læreplan, PPR, tilsyn og kvalitetsudvikling

Skole- og dagtilbudschef Per Hansen

"Kompetencehjulet sikrer børns læring og udvikling"

Tønder Kommune har siden 2011 brugt Kompetencehjulet til at vurdere børnenes læring og udvikling. Før valget faldt på Kompetencehjulet var forskellige metoder blevet afprøvet, men ingen af metoderne kunne opfylde behovet for systematik, og ønsket om også at kunne skabe overblik over børnenes udbytte og progression. Kommunen oplever redskabet leder til gode pædagogiske drøftelser og bidrager til et bedre læringsmiljø for børnene i de kommunale dagtilbud. 

Pædagogisk udviklingschef

Kompetencehjulet er mere værd end mange kurser!

Leder, børnehave

I skolerne har der altid været meget dokumentation og data, og der har været en mere synlig facitliste. Det vil jeg vove at påstå, at vi også har fået med kompetencehjulet og med de udtræk, vi kan lave. Jeg synes at vores faglighed højnes, og endelig kan vi også blive anerkendt for vores profession.

Pædagog

Vi er begyndt at bruge statistikkerne på vores personale- og stuemøder på forskellige måder. Fx bruger vi det på personalemøder til at se, hvor vores børn er “rykket” mest og derved ser ud til at får mest ud af vores læringsmiljøer - så vi kan prøve at bruge disse erfaringer til at ændre på de områder, hvor børnene måske ikke udvikler sig så meget.

Børnehaveleder

Noget af det bedste ved Kompetencehjulet er de data, jeg kan trække ud. De giver et hurtigt overblik – hvor skal der sættes yderligere ind og med hvad. Der ligger rigtig meget materiale på portalen, som vi kan gøre brug af – let tilgængeligt.

Ofte stillede spørgsmål

Kompetencehjulet er et observationsredskab udviklet til at understøtte og styrke kvaliteten af pædagogisk praksis. Redskabet hjælper pædagogisk personale med at dokumentere børns læring og udvikling inden for de seks læreplanstemaer. Ud fra forskningsbaserede tegn-på-læring observerer og vurderer pædagoger børnenes udvikling og trivsel. Kompetencehjulet synliggør:

  • Barnets udviklingsalder (hvad barnet allerede har lært)
  • Barnets nærmeste udviklingszone (hvad barnet er parat til at udvikle)
  • Inspiration til målrettede lege og aktiviteter.

Med Kompetencehjulet kan pædagoger hurtigt identificere børn i udsatte positioner og iværksætte forebyggende indsatser, der griber barnet, så det med tidlig indsats får bedre muligheder for at være en del af fællesskabet og forblive inkluderet i almenområdet.

Kompetencehjulet er et sammenhængende koncept til dagtilbud til vurdering, opsporing og tidlig indsats. Med redskabet skaber pædagogisk personale strukturerede observationsdata, der kan anvendes til at kvalificere pædagogisk praksis i forhold til arbejdet med den styrkede læreplan, planlægning af indsatser, tilsyn, overgange, udvikling og kvalitetsrapporter baseret på viden og data.

Kompetencehjulets Udviklingsbeskrivelse bygger på anerkendt forskning og teori om børns udvikling, bl.a. Daniel Stern, Dorte Bleses, Susan Hart, Kari Killén, Arne Poulsen, Marianne Brodin, Dorte Damm, Hans Vejleskov, Karsten Hundeide, Stig Broström, Jaan Valsiner, Jan Tønnesvang, Hans Henrik Knoop og anden nyere forskning og litteratur. Desuden inddrages andre teoretikere med ældre forskning, der stadig har værdi, i mere eller mindre modereret form som fx John Bowlby, Lev S. Vygotksy, Mary Ainsworth, Aaron Antonovsky og Berit Bae.

I Kompetencehjulet er teori og forskning ”oversat”, så det nemt kan anvendes i pædagogisk praksis. I Kompetencehjulets Spørgsmålsguide er udviklingsbeskrivelsen formuleret i 700 observer- og vurderbare tegn-på-læring på, hvornår børn typisk udvikler og lærer hvad inden for læreplanens temaer.

Spørgsmålsguiden er opdelt i seks temaer fordelt på otte alderstrin og netop den ”brik”, der gør faglig viden om børns læring og udvikling 0-6 år til et fælles fagligt, håndgribeligt fundament i pædagogisk praksis. Guiden stiller faglige spørgsmål, som I måske ikke selv var kommet i tanke om og sikrer, at I får øje på det enkelte barn i fællesskabet. Får jer til at reflektere over, om alle børn faktisk får mulighed for at lære og udvikle alt det, som børn typisk kan lære og udvikle inden skolestart – eller om der er behov for justere læringsmiljøet, igangsætte voksenstøttede aktiviteter osv. 

Kompetencehjulet skaber en bro mellem institution og hjem ved at give forældre indblik i deres barns udvikling og kompetencetilvækst. Det hjælper med at skabe en mere sammenhængende overgang mellem dagtilbud og skole ved at give skolen relevant information om hvert barns kompetencer og pædagogiske behov.

Nej. Kompetencehjulet understøtter arbejdet med den styrkede læreplan i dagtilbud og er opdelt i seks temaer. Fordelen ved Kompetencehjulet er, at I netop kan vælge de emner, som I ønsker at arbejde fokuseret med i institutionen.

Vi anbefaler, at I som minimum observerer og vurderer børnene i forhold til temaerne:

  • Kommunikation og sprog
  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling

svarende til Kompetencehjulets Sprogvurdering og Tidlig opsporing, så I får styr på:

  • den lovpligtige sprogvurdering og
  • identificering af sårbare og udsatte børn og deres individuelle pædagogiske behov, så I ved hvordan I kan støtte deres læring og udvikling.

Generelt oplever vi, at nye brugere vælger at implementere alle temaer kort efter, at de er gået i gang med Kompetencehjulet. De forklarer det med, at de får øje på de mange muligheder, der ligger i at bruge hele Kompetencehjulet – og ikke mindst, at de udfordrede børns spidskompetencer bliver synlige, når der laves en helhedsorienteret vurdering af barnets udvikling i alle seks temaer.