Årgang 2018, der snart er på vej i skole, har nydt godt af dagtilbuddenes fokuserede arbejde med at kvalificere praksis efter Kompetencehjulets metode. Børnene har generelt pænt udbytte af læringsmiljøet, og på flere områder er børnenes kompetencetilvækst større end udviklingen i biologisk alder, dvs. når progressionen er >1,0 (se figur 4-6). Eksempelvis i ”tilknytning” ligger børnene højere end forventeligt, og det pædagogiske personale har formået at løfte særligt de dansksprogedes børns kompetencetilvækst mere end alder.
Dagtilbuddenes sprogarbejde er også værd at bemærke, især de tosprogede børn styrkes i temaet 'Kommunikation og Sprog'. Særligt de tosprogede piger har stort udbytte af det sproglige læringsmiljø med en progression på 1,2, hvilket betyder, at pigerne faktisk har indhentet sproglig udvikling, selvom de fortsat og forventeligt er bagud i forhold dansksprogede børn.
I flere af undertemaerne ses en flot progression, hvilket er udtryk for fokuseret arbejde med at justere og optimere pædagogisk praksis (se figur 6). Med de socioøkonomiske udfordringer som Tønder Kommune har, viser tabellerne her, at dagtilbuddene skaber virkningsfulde læringsmiljøer og på flere områder af højkvalitet.
Flere børn ser ud til at være på vej væk fra farezonen – et liv i ”udenforskab” uden udsigt til arbejde, uddannelse, familie og et godt socialt netværk.
Hvad angår de udsatte børn, som ikke udvikler sig som typisk forventet, dem ved pædagogerne præcis, hvem er. De har identificeret børnene tidligt og har detaljeret indblik i, hvilke udfordringer det enkelte barn har og kan gennem udarbejdelse af SMTTE-handleplaner og målrettede pædagogiske forløb understøtte barnets læring og udvikling i nærmeste udviklingszone. Læs mere om casen fra Tønder Kommune.
Scorer flot i landsdækkende undersøgelse
Indenrigs- og Boligministeriet har foretaget en landsdækkende undersøgelse blandt de forældre, der har børn i kommunal dagpleje eller kommunale og selvejende daginstitutioner, der viser, at forældrene er tilfredse med kvaliteten i Tønder Kommunes dagtilbud. Resultaterne viser 92 % tilfredshed blandt besvarelserne, hvilket bringer Tønder Kommune på en andenplads ud af landets kommuner. Kim Prints Ringbæk, formand for kommunens Børn- og Skoleudvalg siger:
I Børn og skoleudvalget er vi naturligvis ovenud tilfredse med resultatet, som vi ser som et stort skulderklap til ledere og medarbejdere. Der er arbejdet benhårdt med at styrke kvaliteten med kompetencehjul, systematisk efteruddannelse og en afsat renoveringspulje, hvor udvalget primært har haft fokus på at højne dagtilbuddenes udemiljøer. Vores dagtilbud har en kvalitet, vi kan være stolte af.