Sprogvurdering 0-6 år
Kompetencehjulet understøtter det pædagogiske arbejde med børns sproglige udvikling frem mod skolestart. Samtidig får I styr på den lovpligtige sprogvurdering.
Sprogvurdering i dagtilbud
Kompetencehjulets sprogvurdering er ikke en sprogtest, men et forskningsbaseret redskab til observation, vurdering og tidlig indsats i dagtilbud, der hjælper jer med at styrke barnets sproglige udvikling frem mod skolestart. Er I bekymret for et barns sprog, behøver I ikke vente med at lave sprogvurdering til 3-årsalderen.
Med Kompetencehjulet kan I følge barnets sproglige udvikling. Temaerne i sprogvurderingen er gennemgående, og I kan se barnets progression over en periode og vurdere om de indsatserne og læringsmiljøet har den ønskede effekt. I kan sprogvurdere barnet når som helst fra 0 til 6 år, da redskabet er adaptiv og ”tilpasser” sig barnets faktiske udvikling. Efter bare få uger kan I få solidt indblik i barnets sproglige ressourcer og viden om, hvordan I kan støtte barnet relevant.
Følger barnets sproglige udvikling
Det sproglige fundament udvikles i barnets første leveår. I Kompetencehjulets Udviklingsbeskrivelse har Professionshøjskolen UCN samlet, systematiseret og suppleret anerkendt teori om børns udvikling fra 0-6 år til den suverænt mest nuancerede udviklingsbeskrivelse, der findes.
I Kompetencehjulet er de pædagogiske mål i læreplanstemaet Kommunikation og sprog beskrevet i 164 observerbare sproglige tegn-på-læring, fordelt på otte intervaller fra 0 til 6 år. Med Kompetencehjulets metode bliver det let og ligetil at arbejde med børns sproglige udvikling i pædagogisk praksis.
Hvornår skal børn sprogvurderes?
Jævnfør Dagtilbudsloven §11 "...skal der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, som er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering".
"...der skal gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter".
Kommuner og institutioner kan selv vælge, hvilket sprogvurderingsværktøj, de vil anvende til formålet.
Sprog
Kompetencehjulet
- Børneobservationsredskab til tidlig opsporing og indsats
- Understøtter lovpligtig sprogvurdering
- Se dansk- og tosprogede børns sproglige udvikling og progression
- Grafisk visning af barnets sprogudvikling og nærmeste udviklingszone
- Didaktisk inspiration til sprogstimulerende aktiviteter og lege
- Mulighed for individuel- og gruppebesvarelse når som helst (0-6 år)
- Ubegrænset adgang til Kompetencehjulets vidensportal
- Dokumentation til læreplan, kvalitetsudvikling, forældre- og tværfagligt samarbejde m.m.
Manglende sprogudvikling hos børn
Der findes børn, som er sprogligt forsinkede, allerede når de starter i dagpleje eller vuggestue. Forskning viser, at næsten 20 procent er sprogligt bagud, når de starter i skole. For børn med manglende sprogudvikling er det afgørende for barnets livschancer, at I hurtigt får fokus på at styrke barnets sprog i samarbejde med barnets forældre.
Kompetencehjulet er den mest nuancerede sprogvurdering på markedet og bare få uger efter, at barnet er startet i dagtilbud kan I få detaljeret indblik i barnets sprog, og hvordan I kan støtte barnets sproglige udvikling.
Sprogstimulering i dagtilbud
Kompetencehjulet viser både barnets aktuelle sprogudvikling og nærmeste udviklingszone (NUZO). Med udgangspunkt i barnets profil kan I tilrettelægge indsatser, der støtter barnets sproglige udvikling. I kan finde inspiration til målrettede aktiviteter på Kompetencehjulets portal.
Når I arbejder med Kompetencehjulet, arbejder I intensivt med læreplanstemaet "Kommunikation og sprog". I får overblik over børnenes udbytte af dagtilbuddets sproglige læringsmiljø og følge op på, om jeres indsatser har den ønskede effekt, eller der er behov for at justere praksis.
I får ubegrænset adgang til Kompetencehjulet – Danmarks største portal om børns udvikling, der indeholder faglig viden, metode, video og inspiration til lege og aktiviteter. I får et fagligt fundament, der bidrager til kompetenceløft i dagtilbuddet.
Trin-for-Trin
Kompetencehjulet i praksis
Tidlig indsats i dagtilbud er afgørende
Har I et barn med sproglige udfordringer, er det også relevant at kigge på barnets følelsesmæssige, kognitive og sociale udvikling. I nemt udvide undersøgelsen med Kompetencehjulet. Redskabet rummer alle seks læreplanstemaer, og med bare ét sammenhængende redskab kan I opnå et helhedsorienteret billede af barnets læring, udvikling, trivsel og dannelse.
Med Kompetencehjulet finder I med sikkerhed de børn, som ikke udvikler sig som typisk forventet. I kan ikke anvende Kompetencehjulet til at stille diagnoser, men jeres observationer, der samles og systematiseres i barnets kompetenceprofil, synliggør markører, der kan være tidlige tegn på udviklingsforstyrrelse og mistrivsel.
På baggrund af kompetenceprofilen kan I straks gå i gang med pædagogiske indsatser i barnets nærmeste udviklingszone, inden eventuel yderligere undersøgelse af barnet kan finde sted i PPR, Høreklinik eller lignende.
Sprogvurdering af tosprogede børn
Anders Højen, lektor ph.d. beskriver, at den bedste måde at få overblik over 2-sprogedes børns sproglige udfordringer sker gennem løbende vurderinger. Da Kompetencehjulet både måler på flere sproglige dimensioner og giver mulighed for løbende vurderinger af barnets sprogudvikling, er redskabet særdeles velegnet til at vurdere, om et tosproget barn med langsom sprogudvikling handler om, at barnet har generelle sprogproblemer, eller er i gang med at tilegne sig det danske sprog.
Sprogvurderingens fokusområde
Til forskel fra 'Sprogvurdering 3-6' måler Kompetencehjulets sprogvurdering på barnets produktive sprog og receptive sprog, så I opnår en mere fyldestgørende evaluering af, hvordan barnet i det daglige bruger sproget til at kommunikere med. Kompetencehjulet giver indblik i barnets sproglige ressourcer og eventuelle vanskeligheder – og hvordan I kan støtte barnets sprog.
Det produktive sprog
Social sprogbrug
· Kommunikation
· Lytte og tale
Kompetencehjulet måler på, hvordan barnet bruger og udvikler sproget i dialog og sociale situationer, i leg, forhandling osv.
Det produktive sprog
Teknisk sprogbrug
· Udtale og betydning
· Ordforråd
· Grammatik
Her undersøges, hvordan barnet anvender sproget teknisk, dvs. udtale, lyde, tonering, kognition, udvikler større ordforråd, ordbøjning og sætningskonstruktion.
Det receptive sprog
Hørelse og kognition
· Lyde og lytteforståelse
Kompetencehjulet kigger på, hvordan barnet opfatter sprogets bestanddele: hører, tænker, kombinerer og forstår sprog, fx længere ord, sætninger og instruktioner.
Licens
Kontakt
Vil du vide mere
Brug for en snak om, hvordan I kan understøtte sprogarbejdet i din daginstitution og løbende følge op på børn med sproglige udfordringer? Giv os et kald på 96 35 28 07 eller udfyld formularen, så kontakter vi dig.