Data til kvalitetsudvikling
Tilsyn i dagtilbud
I januar 2022 kom der nye krav til det kommunale tilsyn i dagtilbud. Kravene er skærpet i forhold til at dokumentere kvaliteten, og nu skal både kvalitative og kvantitative data indgå for at sikre systematisk evaluering og løbende udvikling af det pædagogiske indhold.
Redskaber til arbejdet med kvalitet i dagtilbud
Uanset om du er pædagogisk konsulent, daglig leder i en vuggestue eller børnehave, er du nok optaget af de nye krav om pædagogisk tilsyn. Måske spekulerer du på, hvordan I kan dokumentere kvaliteten af det pædagogiske indhold?
Med bare to redskaber fra LearnLab: Kompetencehjulet og Selvevalueringen er det let at imødekomme de skærpede lovkrav til tilsyn, da I får samlet alle relevante data – både kvalitative og kvantitative – der er hjemmel til at undersøge i forbindelse med tilsyn. Vi har lavet en lille guide til tilsyn, som er nem at gå til.
Data til pædagogisk tilsyn
Når I arbejder systematisk med Kompetencehjulet og LearnLabs redskab til Selvevaluering af det pædagogiske grundlag behandles alle relevante emner, der kan dokumentere institutionens proces- og resultatkvalitet:
- Det pædagogiske grundlag (proceskvalitet)
- De seks læreplanstemaer (resultatkvalitet)
Kompetencehjulet er et børneobservationsredskab med et unikt data- og statistikprogram, der giver informationer om børnenes udvikling på centrale områder. I får specifik viden og data om børnenes udbytte af læringsmiljøet. Kvantitative data baseret på strukturerede observationer, som I kan trække og sortere efter behov. Disse data er præsenteret i letlæselige grafer – klar til at kopiere direkte ind i tilsynsrapporten som dokumentation for institutionens arbejde med udvikling af det pædagogiske læringsmiljø.
Bliv klar til kommunalt tilsyn
Uanset om du er pædagogisk konsulent, daglig leder i en vuggestue eller børnehave, er du nok optaget af de nye lovkrav om pædagogisk tilsyn. Måske spekulerer du på, hvordan I kan dokumentere kvaliteten af det pædagogiske indhold?
Med bare to redskaber fra LearnLab: Kompetencehjulet og Selvevalueringen, er det let at imødekomme de nye skærpede krav til tilsyn, da I får alle relevante data – både kvalitative og kvantitative – der er hjemmel til at undersøge i forbindelse med tilsynet. Vi har lavet en gratis guide til tilsyn, der er nem at gå til.
Tilsyn med det pædagogiske indhold
At tilbyde børnefamilierne dagtilbud af høj kvalitet er et kommunalt ansvar, og kommunerne har pligt til at føre tilsyn med det pædagogiske indhold i dagpleje, vuggestue og børnehave. Det pædagogiske tilsyn sker med udgangspunkt i dagtilbuddets resultat- og proceskvalitet:
Resultatkvalitet
Barnets læring, udvikling, trivsel og dannelse
Arbejdet med de seks læreplanstemaer og de pædagogiske mål understøttes og kvalificeres med Kompetencehjulets metode. Når pædagogisk personale observerer tegn-på-læring og vurderer børnenes udbytte af læringsmiljøet, skaber de systematiske, sammenlignelige kvantitative data, der dokumenterer børnenes udvikling og kompetencetilvækst.
Proceskvalitet
Det pædagogiske grundlag
Kvaliteten af dagtilbuddets læringsmiljø dokumenteres med LearnLabs digitale redskab til Selvevaluering af det pædagogiske grundlag, hvor personalet via en spørgeguide forholder sig refleksivt, selvkritisk til elementerne i det pædagogiske grundlag. Selvevalueringen er udbygget med praksiseksempler fra dagtilbud, der understøtter opnåelse af fælles sprog og forståelse i evalueringsprocessen.
Mål kvaliteten af læringsmiljøet
Her vises en oversigt over de kvantitative data, institutionen kan indsamle via Kompetencehjulet og anvende til planlægning, udvikling og dokumentation for børnenes udbytte af det pædagogiske læringsmiljø.
Kompetencehjulet understøtter og kvalificerer det pædagogiske arbejde med de seks læreplanstemaer, og redskabet giver både overblik og indblik. Der findes detaljerede data om det enkelte barns / gruppens ressourcer inden for hvert tema, fx "Alsidig personlig udvikling" og undertema med specifikke observationer af barnets: Selvfølelse, Følelser, Tilknytning, Mestring, Læring og udvikling og Oplevelse af sammenhæng.
Hvad siger dagtilbudsloven?
Tilsyn med det pædagogiske indhold
§ 5 a. Tilsynet med det pædagogiske indhold i dagtilbud, der er omfattet af § 5, stk. 1 skal ske med udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan.
(...)
Stk. 4. Tilsyn med det pædagogiske indhold skal føres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data, herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2, samt den løbende dialog med dagtilbuddet.
(...)
Kontakt
Vil du vide mere
Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan I skaber kvalitet i det pædagogiske indhold og sikrer, at institutionen består tilsynet. Giv os et kald på 96 35 28 07 eller udfyld formularen, så kontakter vi dig.