Ethel Hansen, grundlægger af Kompetencehjulet og direktør i LearnLab, har altid været særlig optaget af børns læring og udvikling – at alle børn skal mulighed for at udvikle deres medfødte potentiale, så de kan blive så dygtige, de kan.
LearnLab lancerer Kompetencehjulet, og i 2010 tager de første kommuner brug.I Kompetencehjulets Udviklingsbeskrivelse findes mere end 700 udsagn om børn tegn-på-læring dokumenteret med anerkendt forskning og teori samt kortvideoer, der synliggør udviklingsteori i praksis. Kompetencehjulet har desuden et didaktisk bibliotek – et handleunivers med idéer til virkningsfulde lege og aktiviteter.
Ninna Klarlund Kramer, pædagog og sprogvejleder har siden 2010 anvendt Kompetencehjulet i dagtilbud. Ninna Kramer afslutter uddannelsen som logopæd i januar 2021. Det er i forbindelse med dette studie, at Ninna opdager et sammenfald mellem tegnene på, at et barn kan have den udviklingsmæssige sprogforstyrrelse DLD og indikatorerne på manglende sproglig udvikling, som hun så i Kompetencehjulet.
I 2017 kontakter Ninna LearnLab og fortæller om sine iagttagelser. Dette bliver startskuddet for LearnLabs projekt om DLD sprogforstyrrelse, der både har alvorlige menneskelige og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Rikke Vang Christensen, lektor ph.D. ved Københavns Universitet er en af de få i Danmark, der forsker i udviklingsmæssige sprogforstyrrelser. Et samarbejde mellem Rikke Vang Christensen og LearnLab har resulteret i, at Rikke Vang Christensen i tre faglige videoer har komprimeret og oversat sin omfattende viden om DLD sprogforstyrrelse og børns udvikling, så den kan omsættes i pædagogisk praksis.