Redskaber til dagtilbud
Den styrkede pædagogiske læreplan
Vi har gjort det let og ligetil at omsætte 'Den styrkede pædagogiske læreplan' til levende og meningsfuld pædagogisk praksis. Trin-for-trin.
Med bare to pædagogiske redskaber: Kompetencehjulet og Selvevalueringen kan I kvalificere jeres arbejde med læreplanerne og løfte kvaliteten i dagtilbuddet. LearnLabs evalueringskoncept understøtter og kvalificerer arbejdet med Den styrkede pædagogiske læreplan i dagpleje, vuggestue og børnehave. I den styrkede læreplan er der særligt tre fokusområder, der skal tænkes ind i det pædagogiske arbejde:
- Styrk kvaliteten af børns hverdag
- En bredere læringsforståelse
- Organisatorisk kompetenceløft.

Den styrkede læreplan
Fokus på kvalitet i dagtilbud
Styrk kvaliteten af børns hverdag
Målet med den styrkede pædagogiske læreplan er et politisk ønske om at styrke kvaliteten af børns hverdag - fremme børns læring, udvikling og trivsel i dagtilbud - ved at kvalificere det eksisterende. Læreplanerne skal i endnu højere grad end tidligere opleves som et brugbart, meningsfuldt redskab i udviklingen af den pædagogiske praksis, der både understøtter personalets og ledelsens arbejde med at skabe gode læringsmiljøer og bidrager til at strukturere de pædagogiske indsatser.
En bredere læringsforståelse
Det ”styrkede” i den styrkede pædagogiske læreplan består også i en bredere læringsforståelse, hvor børns læring tænkes i et bredt perspektiv, på kryds af alle læreplanstemaer og på tværs af de daglige pædagogiske aktiviteter og relationer. Det medfører, at de didaktiske overvejelser må gå først, hvor I fagligt reflekterer over, hvordan I kan skabe et læringsmiljø, der har positiv betydning for at børn, kan trives, lære og udvikle sig. Altså hvad er intentionen med det pædagogiske læringsmiljø? Hvordan kan I understøtte læring i den pågældende aktivitet?
Organisatorisk kompetenceløft
Den styrkede pædagogiske læreplan kalder også på et kompetenceløft – et samlet organisatorisk kompetenceløft, så opgaverne efterfølgende kan løftes i fælles flok, med fælles retning, hvor der både tilføres kompetencer til den daglige ledelse, det pædagogiske personale, forvaltningschefer og andre fagfolk, der er ansvarlige for at understøtte udviklingen og kvaliteten i dagtilbuddene.
To redskaber - et system
Sådan kan I styrke kvaliteten i dagtilbud
Når I bruger Kompetencehjulet og Selvevalueringen, er det let at dokumentere jeres arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan og de tre fokusområder. I LearnLabs redskaber er SMTTE handleplan er integreret, og alt er samlet ét sted. I kan se status, progression og lave en plan for udvikling baseret på data.
Med bare to redskaber er I næsten i mål! I får alle relevante data til kvalitetsudvikling, tilsyn og læreplan, når I arbejder med de to hjørnesten i den styrkede læreplan: læreplanstemaerne og det pædagogiske grundlag efter Learnlabs metode LUP på læringsmiljøet. I forhold til dagtilbudsloven mangler I kun at dokumentere "Inddragelse af lokalsamfundet" og "Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø", hvor vi anbefaler DCUMs trivselsmåling.
I får adgang til Danmarks største vidensportal om børns udvikling, og redskaberne giver indsigt i børnenes udvikling og deres udbytte af jeres læringsmiljø baseret på strukturerede børneobservationer, der bliver til i samværet med børnene – uden brug af test. På baggrund heraf kan I udvikle og styrke det eksisterende til gavn for børnene og tilrettelægge indsatser baseret på børnenes nærmeste udviklingszone.
trin-for-trin
Den styrkede pædagogiske læreplan
Licens
Kontakt
Sådan kommer du videre
Book en gratis demo og se, hvordan I kan kvalificere jeres pædagogiske arbejde med læreplanerne. Kontakt os på tlf. 96 35 28 07 eller udfyld formularen, så kontakter vi dig.