Årgang 2018, der snart er på vej i skole, har nydt godt af dagtilbuddenes fokuserede arbejde med at kvalificere pædagogisk praksis efter Kompetencehjulets metode. Børnene har generelt godt udbytte af læringsmiljøet, og på flere områder er børnenes kompetencetilvækst større end udviklingen i biologisk alder, dvs. når progressionen er >1,0 (figur 4-6). Eksempelvis i ”tilknytning” ligger børnene højere end forventeligt, og pædagogisk personale har formået at løfte især de dansksprogedes børns kompetencetilvækst mere end alder.
Godt sprogarbejde
Dagtilbuddenes sprogarbejde er også værd at bemærke. Især de tosprogede børn styrkes i 'Kommunikation og Sprog'. Særligt de tosprogede piger har stort udbytte af det sproglige læringsmiljø med en progression på 1,2. Det betyder, at pigerne faktisk har indhentet sproglig udvikling, selvom de fortsat og forventeligt er bagud i forhold dansksprogede børn.
Læs mere om Tønder Kommunes arbejde med Kompetencehjulet.
Virkningsfulde dagtilbud
I flere undertemaer ses flot progression, hvilket er udtryk for et fokuseret arbejde med at optimere pædagogisk praksis (figur 6). Med de socioøkonomiske udfordringer som Tønder Kommune har, viser tabellerne, at de kommunale dagtilbud skaber virkningsfulde læringsmiljøer og på flere områder af høj kvalitet.
Tidlig opsporing og igangsættelse af målrettede aktiviteter
Flere børn ser ud til at være på vej væk fra farezonen – et liv i ”udenforskab” uden udsigt til arbejde, uddannelse, familie og et godt socialt netværk.
Hvad angår de udsatte børn, som ikke udvikler sig som typisk forventet, dem ved pædagogerne præcis, hvem er. De har identificeret børnene tidligt og har detaljeret viden om, hvilke udfordringer det enkelte barn har og kan gennem udarbejdelse af SMTTE-handleplaner og målrettede pædagogiske forløb understøtte barnets læring og udvikling.
Forsøg med målrettede sociale indsatser
Resultater fra evalueringsrapporten Forsøg med målrettede sociale indsatser i dagtilbud i Tønder Kommune viser, at: "Sundhedsplejerskens systematiske anvendelse af ADBB og kompetencehjulet har gjort det muligt at reagere tidligere, hvis et barn udviser tegn på at have udfordringer. En sundhedsplejerske fortæller, at de systematiske undersøgelser har betydet, at det er lykkedes at opspore betydeligt flere børn end tidligere, som potentielt set kunne være endt i udsatte positioner" (side 104).
Scorer flot i landsdækkende undersøgelse
Indenrigs- og Boligministeriet har foretaget en landsdækkende undersøgelse blandt de forældre, der har børn i kommunal dagpleje eller kommunale og selvejende daginstitutioner, der viser, at forældrene er tilfredse med kvaliteten i Tønder Kommunes dagtilbud. Resultaterne viser 92% tilfredshed blandt besvarelserne, hvilket bringer Tønder Kommune på en andenplads ud af landets kommuner. Kim Prints Ringbæk, formand for kommunens Børn- og Skoleudvalg siger:
I Børn og skoleudvalget er vi naturligvis ovenud tilfredse med resultatet, som vi ser som et stort skulderklap til ledere og medarbejdere. Der er arbejdet benhårdt med at styrke kvaliteten med kompetencehjul, systematisk efteruddannelse og en afsat renoveringspulje, hvor udvalget primært har haft fokus på at højne dagtilbuddenes udemiljøer. Vores dagtilbud har en kvalitet, vi kan være stolte af.
Læs mere om tilfredshedsundersøgelsen her >