På forespørgsel fra LearnLab i november 2021, om årsagen til at ændre i kvalitetsparametrene svarede områdeleder Dina Celia Madsen fra EVA:
Redskaber har ændret status af forskellige årsager: Forbedret og mere finkornet skala til vurdering af redskabernes kvalitet (pålidelighed og gyldighed) Vi har som en del af opdateringen af håndbogen valgt at vurdere redskaberne ud fra en mere finkornet skala med fire kategorier frem for tre. Beslutningen om at foretage denne ændring er truffet ud fra en vurdering af, at kategorien ”Delvis” fra 2017 ikke var finkornet nok. Kategorien ”Delvis” indfangede ikke centrale forskelle mellem redskaberne inden for denne kategori. Der var stor forskel på redskabernes kvalitet alt efter, om de lå i bunden af ”Delvis”-kategorien eller i toppen. For at sikre en systematisk gennemgang af redskaberne valgte vi derfor at opdele kategorien ”Delvis” i to kategorier ”I mindre grad” og ”I nogen grad”. Herefter er den indsendte dokumentation fra udviklere og forlag samt dokumentationen fra 2017 gennemgået, og der er foretaget en ny systematisk vurdering, hvor dokumentation for forskellige tests af gyldighed og pålidelighed har udløst et antal point og det samlede antal point har herefter ført til en placering i én af de fire kategorier.” |